woensdag 3 april 2013

Lesfasenmodel: Herfst kleuren

Wij hebben de methodeles over de herfst aangepast. Hieronder volgt een schematische weergave van  ons lesfasenmodel. Deze les is geschikt voor kleuters.

Voorbereiding:
Context: Buitenwereld, de seizoenen die veranderen, de bomen die van kleur veranderen en hun blaadjes verliezen.
Basisplan: Maak een verzameldoos waarin natuurproducten van de herfst gestopt kunnen worden. Schilder de doos met verf en een kwast in echte herfstkleuren.
Doelen: Beeldend doel = de herfst duidelijk maken door middel van kleur. Technisch doel = Met een kwast verven.

Receptie/oriëntatie:
Introduceren: We lezen een prentenboek over de herfst voor. Daarb
ij gaan we met de kinderen op zoek in de natuur naar spullen van de herfst (die ze later in hun verzameldoos kunnen stoppen).
Instrueren: Beeldend probleem = Hoe maak je met kleuren duidelijk dat het over herfst gaat? Hierbij kunnen de kinderen ook experimenten met kleuren mengen.

Reflectie/Nabeschouwing
Nabespreken: Welke kleuren hebben jullie gebruikt? Waarom?
Beoordelen:
Er zijn weinig/enige/veel verschillende herfsttinten gebruikt.
Er zijn veel/enige/weinig andere, niet-herfst, kleuren gebruikt.
Er is onvoldoende/voldoende/zeer netjes gewerkt met de verf (denk aan klodders verf of te weinig verf)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten