donderdag 4 juli 2013

Feedback op aangepaste methodeles

Feedback van Tessa de Jong en Dana Boer

1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het kind.
Ja, want de kinderen spelen buiten of maken misschien wel eens een wandeling met hun ouders. In de herfst zien ze dan dat de blaadjes van kleur veranderen. De kleuren van de blaadjes zijn fascinerend voor de kinderen en vinden ze interessant.

2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
Er wordt een verhaal voorgelezen over herfst. Ook het naar buiten gaan met de kinderen om spullen op te zoeken uit de herfst is erg motiverend voor de kinderen.

3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend probleem?
Ja dat is duidelijk. De kinderen moeten kleuren mengen die precies bij de herfst passen. Kinderen moeten dus eerst gaan bedenken wat ze zien, welke kleuren bij herfst horen en daarna hoe ze ze moeten mengen.

4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot eigen vormgeving?
De kinderen kunnen zelf de kleuren gaan mengen en kiezen wat ze op de doos maken. Wel denken wij dat veel dezelfde dozen zullen komen, maar dat is niet erg, want de inhoud in de doos is waarschijnlijk bij iedereen anders. Ook kunnen de kinderen die wat verder ontwikkelt zijn al verder kijken dan de kleuren oranje en rood.

5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja heet adequaat want het komt rechtstreeks uit de natuur.

6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Op dit moment is het geen hersft (ook al lijken de zomers in Nederland af en toe wel zo), maar als het daadwerkelijk herfst is, is dit een super leuke opdracht.

7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
Je kan deze les heel mooi koppelen aan het behandelen van seizoenen bij natuur. En waarom vallen die blaadjes nu van de bomen zou een mooi onderwijsleergesprek zijn.

8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.
Het sterkste deel vinden wij dat jullie ook echt het bos in gaan met de kinderen. dus echt zelf materialen zoeken en ondervinden welke kleuren herfst allemaal heeft.
Om het eventueel persoonlijker te maken, laat de kinderen een gedichtje maken over hun eigen herfstervaringen of een eigen tekening die ze in de doos kunnen doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten