Feedback van Tessa de Jong en Dana Boer
1. Wordt er rekening gehouden met de belevingswereld van het
kind.
Ja,
want de kinderen spelen buiten of maken misschien wel eens een wandeling met
hun ouders. In de herfst zien ze dan dat de blaadjes van kleur veranderen. De
kleuren van de blaadjes zijn fascinerend voor de kinderen en vinden ze
interessant.
2. Is de inleiding motiverend voor de leerlingen.
Er
wordt een verhaal voorgelezen over herfst. Ook het naar buiten gaan met de
kinderen om spullen op te zoeken uit de herfst is erg motiverend voor de
kinderen.
3. De opdracht: is er sprake van een duidelijk beeldend
probleem?
Ja dat
is duidelijk. De kinderen moeten kleuren mengen die precies bij de herfst
passen. Kinderen moeten dus eerst gaan bedenken wat ze zien, welke kleuren bij
herfst horen en daarna hoe ze ze moeten mengen.
4. Worden de leerlingen door de lesopzet gestimuleerd tot
eigen vormgeving?
De
kinderen kunnen zelf de kleuren gaan mengen en kiezen wat ze op de doos maken.
Wel denken wij dat veel dezelfde dozen zullen komen, maar dat is niet erg, want
de inhoud in de doos is waarschijnlijk bij iedereen anders. Ook kunnen de
kinderen die wat verder ontwikkelt zijn al verder kijken dan de kleuren oranje
en rood.
5. Is het beeldmateriaal adequaat gekozen?
Ja heet
adequaat want het komt rechtstreeks uit de natuur.
6. Straalt het gekozen beeldmateriaal de huidige tijd uit?
Op dit
moment is het geen hersft (ook al lijken de zomers in Nederland af en toe wel
zo), maar als het daadwerkelijk herfst is, is dit een super leuke opdracht.
7. Geef een aantal verbeter punten / aanvullende suggesties.
Je kan
deze les heel mooi koppelen aan het behandelen van seizoenen bij natuur. En
waarom vallen die blaadjes nu van de bomen zou een mooi onderwijsleergesprek
zijn.
8. Wat is het sterkste onderdeel van de les, en waarom.
Het
sterkste deel vinden wij dat jullie ook echt het bos in gaan met de kinderen.
dus echt zelf materialen zoeken en ondervinden welke kleuren herfst allemaal
heeft.
Om het
eventueel persoonlijker te maken, laat de kinderen een gedichtje maken over hun
eigen herfstervaringen of een eigen tekening die ze in de doos kunnen doen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten