donderdag 4 juli 2013

Jantine Eindopdracht

Voorbereiding *
Context
Belevingswereld

Het uitgangspunt van deze les is het schilderij Girl Before A Mirror van Pablo Picasso. Deze opdracht sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen omdat het gaat over henzelf als individu, hun eigen ik en wat zij graag doen.
Basisplan
Opdracht en randvoorwaarden

De opdracht is als volgt: De kinderen maken een schilderij over zichzelf, maar mogen hierin de portretten van Picasso als voorbeeld nemen: Dit houdt in dat het niet natuurgetrouw hoeft te zijn, en ze mogen andere vormen gebruiken en andere kleuren dan je in het echt ziet. Voorwaarden zijn dat de tekeningen herkenbaar moeten zijn en dat de kinderen proberen iets van zichzelf eraan toe te voegen  (dus als je hobby paardrijden is, jezelf op een paard te tekenen). De kinderen kleuren met vetkrijt, zodat de kleuren er echt uit springen.
Doelen
Beeldend doel:

De kinderen tekenen zichzelf surrealistisch (in de stijl van Picasso).

Technisch doel:

De kinderen kleuren de tekening in met vetkrijt en ervaren hoe ze hier mee moeten werken.

Receptie
/Oriƫntatie *
Introduceren
Beeldcultuur
Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen

Ik laat de afbeelding zien van ‘Girl before a mirror’ van Pablo Picasso. Ik vertel wat over de achtergrond van deze schilder en vraag vervolgens wat ze precies zien op het schilderij, wat gebeurt, wat is er aan de hand?

*
Informeren
Beeldbeschouwen

Vervolgens bespreken we het schilderij zelf. Ik stel vragen als: Wat valt je op aan het kleurgebruik? Wat valt je op aan de manier waarop er geschilderd is, is dit natuurgetrouw? Zijn er andere dingen die je opvallen, misschien het gebrek aan diepte of schaduw.
*
Instrueren
Beeldend Probleem

Maak zelf zo’n soort tekening van jezelf, waarin je de dingen die ons net opvielen aan het schilderij probeert te verwerken. Denk hierbij aan het gebruik van ‘gekke’ vormen en verschillende kleuren. Teken er ook iets bij wat je leuk vindt, zoals je hobby of iemand die je heel lief vindt.
*
Beoordelen
Beoordelingscriteria (matrix)

Nb. Alleen de matrix maken.

Zie hieronder.





onvoldoende
voldoende
goed
score

Kleurgebruik

max. 3 punten
0 punten

De tekening bestaat uit slechts een of twee kleuren en zijn niet verdeeld over de gehele tekening
1 ½  punt

De tekening bestaat uit meerdere kleuren die redelijk goed verdeeld zijn over de gehele tekening
3  punten

De tekening bestaat uit veel verschillende kleuren die goed over de hele tekening verdeeld zijn


Abstract vormgebruik/stijl van Picasso

max. 2punt
0 punten

De tekening heeft niets weg van de abstracte stijl zoals in de getoonde schilderijen van Picasso
1 punt

De tekening heeft een aantal andere vormen zoals in de getoonde schilderijen van Picasso
2 punten

De tekening bestaat uit veel abstracte vormen zoals in de getoonde schilderijen van Picasso


Herkenbaarheid

Max 2 punten
0 punten

In de tekening is geen mens of hobby te herkennen
1  punt

In de tekening is het kind of de hobby redelijk goed te herkennen
2 punten

In de tekening is het kind en de hobby duidelijk te herkennen


Creativiteit en inzet

max. 3 punten
0 punten

Het kind heeft totaal geen inzet getoond.
 1 punt

Het kind heeft redelijk zijn best gedaan en inzet getoond om een mooie tekening te maken
2 punten

Het kind heeft zeer zeker zijn best gedaan en geprobeerd iets moois van zijn tekening te maken

Geen opmerkingen:

Een reactie posten