Voorbereiding *
|
Context
|
Belevingswereld
Het uitgangspunt van deze les is het schilderij Girl Before A Mirror van
Pablo Picasso. Deze opdracht sluit aan bij de belevingswereld van de kinderen
omdat het gaat over henzelf als individu, hun eigen ik en wat zij graag doen.
|
Opdracht en randvoorwaarden
De opdracht is als volgt: De kinderen maken een schilderij over zichzelf,
maar mogen hierin de portretten van Picasso als voorbeeld nemen: Dit houdt in
dat het niet natuurgetrouw hoeft te zijn, en ze mogen andere vormen gebruiken
en andere kleuren dan je in het echt ziet. Voorwaarden zijn dat de tekeningen
herkenbaar moeten zijn en dat de kinderen proberen iets van zichzelf eraan
toe te voegen (dus als je hobby
paardrijden is, jezelf op een paard te tekenen). De kinderen kleuren met vetkrijt,
zodat de kleuren er echt uit springen.
|
||
Doelen
|
Beeldend doel:
De kinderen tekenen zichzelf surrealistisch (in de stijl van Picasso).
Technisch doel:
De kinderen kleuren de tekening in met vetkrijt en ervaren hoe ze hier
mee moeten werken.
|
|
Receptie
/Oriƫntatie * |
Introduceren
|
Beeldcultuur
Beeldaspecten
Ontwikkelingsfasen
Ik laat de afbeelding zien van ‘Girl before a mirror’ van Pablo Picasso. Ik
vertel wat over de achtergrond van deze schilder en vraag vervolgens wat ze
precies zien op het schilderij, wat gebeurt, wat is er aan de hand?
|
*
|
Informeren
|
Beeldbeschouwen
Vervolgens bespreken we het schilderij zelf. Ik stel vragen als: Wat valt
je op aan het kleurgebruik? Wat valt je op aan de manier waarop er
geschilderd is, is dit natuurgetrouw? Zijn er andere dingen die je opvallen,
misschien het gebrek aan diepte of schaduw.
|
*
|
Instrueren
|
Beeldend Probleem
Maak zelf zo’n soort tekening van jezelf, waarin je de dingen die ons net
opvielen aan het schilderij probeert te verwerken. Denk hierbij aan het
gebruik van ‘gekke’ vormen en verschillende kleuren. Teken er ook iets bij
wat je leuk vindt, zoals je hobby of iemand die je heel lief vindt.
|
*
|
Beoordelen
|
Beoordelingscriteria (matrix)
Zie hieronder.
|
|
onvoldoende
|
voldoende
|
goed
|
score
|
Kleurgebruik
max. 3 punten
|
0 punten
De tekening bestaat uit slechts een of twee kleuren en zijn niet
verdeeld over de gehele tekening
|
1 ½ punt
De tekening bestaat uit meerdere kleuren die redelijk goed verdeeld
zijn over de gehele tekening
|
3 punten
De tekening bestaat uit veel verschillende kleuren die goed over de
hele tekening verdeeld zijn
|
|
Abstract vormgebruik/stijl van Picasso
max. 2punt
|
0 punten
De tekening heeft niets weg van de abstracte stijl zoals in de
getoonde schilderijen van Picasso
|
1 punt
De tekening heeft een aantal andere vormen zoals in de getoonde
schilderijen van Picasso
|
2 punten
De tekening bestaat uit veel abstracte vormen zoals in de getoonde
schilderijen van Picasso
|
|
Herkenbaarheid
Max 2 punten
|
0 punten
In de tekening is geen mens of hobby te herkennen
|
1 punt
In de tekening is het kind of de hobby redelijk goed te herkennen
|
2 punten
In de tekening is het kind en de hobby duidelijk te herkennen
|
|
Creativiteit en inzet
max. 3 punten
|
0 punten
Het kind heeft totaal geen inzet getoond.
|
1 punt
Het kind heeft redelijk zijn best gedaan en inzet getoond om een
mooie tekening te maken
|
2 punten
Het kind heeft zeer zeker zijn best gedaan en geprobeerd iets moois van
zijn tekening te maken
|
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten