vrijdag 5 juli 2013

Sonja Eindopdracht

Voorbereiding


Context, basisplan, doelen
Deze les maken de kinderen van groep 6 een mooie vis. De benodigdheden zijn:
· gekleurde voorgeknipte cirkel
· scharen
· lijm
· stroken papier
· eventueel een voorbeeld
· eventueel beeldmateriaal van siervissen. 

Beginsituatie:
 · De kinderen weten hoe vissen eruit zien.

Doelen:
 · De kinderen brengen op een vlakke of halfruimtelijke grondvorm een kleurige decoratie aan door herhaling van eenvoudige ornamentvormen. 
· Het maken van een kegelvorm.
· Het schetsen van contourlijnen met potlood.
Recept/oriëntatie
Introduceren, instrueren, informeren
De kinderen gaan een vis maken, maar eentje die opvalt door veel kleuren en bijzonder versierd is. Indien er plaatmateriaal is, wordt er gekeken naar de versieringen van die vissen. Ik wijs op het kleurenpatroon, de verschillende kleuren die de vissen hebben. Ik vertel dat ze een vis gaan maken met verschillende dezelfde vormen, zoals een aantal cirkels op de rug.
Productie/uitvoering
Observeren, begeleiden, afronden
De kinderen krijgen een gekleurde cirkel. De kinderen zoeken het midden van de cirkel, zetten er een puntje neer en trekken een rechte lijn tot de rand. Over deze lijn knippen ze heen. Nu moet er een 'Chinees hoedje' ontstaan door deze nieuwe randen een stukje over elkaar heen te doen en ze daar te plakken of er een paperclip op te doen.  De kinderen moeten het lijf tekenen op een groot vel en dit uitknippen (of ik zorg voor een voorgetekende vis).  Dan beginnen de versieringen. De leerlingen moeten er aan denken dat het ronde stuk van het lijf van de vis, wordt ingepikt door het 'Chinese hoedje' en hoeft dus niet versierd te worden. Het 'Chinese hoedje' zelf kan echter wel versierd worden.  De versieringen kunnen worden gemaakt door stroken papier op te plakken. LET OP: ik wil dat de kinderen een gekozen motief veelzijdig gebruiken.
Reflectie/nabeschouwing
Nabespreken, beoordelen, presenteren
De gemaakte siervissen kunnen in een aquarium worden opgehangen, eventueel met waterplantjes erbij. 
Evaluatie
Evalueren
Zijn de kinderen consequent geweest met de herhaling van de motieven? Door welke vissen zijn de kinderen geïnspireerd?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten