Voorbereiding
|
Context, basisplan, doelen
|
Deze les maken de kinderen van groep 6
een mooie vis. De benodigdheden zijn:
· gekleurde voorgeknipte cirkel · scharen · lijm · stroken papier · eventueel een voorbeeld · eventueel beeldmateriaal van siervissen. Beginsituatie: · De kinderen weten hoe vissen eruit zien. |
Recept/oriëntatie
|
Introduceren, instrueren, informeren
|
De kinderen gaan een vis maken, maar
eentje die opvalt door veel kleuren en bijzonder versierd is. Indien er
plaatmateriaal is, wordt er gekeken naar de versieringen van die vissen. Ik wijs
op het kleurenpatroon, de verschillende kleuren die de vissen hebben. Ik vertel
dat ze een vis gaan maken met verschillende dezelfde vormen, zoals een aantal
cirkels op de rug.
|
Productie/uitvoering
|
Observeren, begeleiden, afronden
|
De kinderen krijgen een gekleurde
cirkel. De kinderen zoeken het midden van de cirkel, zetten er een puntje
neer en trekken een rechte lijn tot de rand. Over deze lijn knippen ze heen.
Nu moet er een 'Chinees hoedje' ontstaan door deze nieuwe randen een stukje
over elkaar heen te doen en ze daar te plakken of er een paperclip op te
doen. De kinderen moeten het lijf
tekenen op een groot vel en dit uitknippen (of ik zorg voor een voorgetekende
vis). Dan beginnen de versieringen. De
leerlingen moeten er aan denken dat het ronde stuk van het lijf van de vis,
wordt ingepikt door het 'Chinese hoedje' en hoeft dus niet versierd te worden.
Het 'Chinese hoedje' zelf kan echter wel versierd worden. De versieringen kunnen worden gemaakt door
stroken papier op te plakken. LET OP: ik wil dat de kinderen een gekozen
motief veelzijdig gebruiken.
|
Reflectie/nabeschouwing
|
Nabespreken, beoordelen, presenteren
|
De gemaakte siervissen kunnen in een
aquarium worden opgehangen, eventueel met waterplantjes erbij.
|
Evaluatie
|
Evalueren
|
Zijn de kinderen consequent geweest
met de herhaling van de motieven? Door welke vissen zijn de kinderen
geïnspireerd?
|
vrijdag 5 juli 2013
Sonja Eindopdracht
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten